Welke regels van kracht bij een hulpkoppeling van een motortrailer?
Er is verwarring ontstaan over de nieuwe regels omtrent de trekhaak hulpkoppeling voor motortrailers, die sinds 1 januari 2014 van kracht zijn. De laatste regelgeving volgens het RDW stelt het volgende met betrekking tot de hulpkoppeling:
”Motortrailers waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 1.500 kg en die niet zijn voorzien van een losbreekreminrichting, moeten zijn voorzien van een hulpkoppeling. De hulpkoppeling moet deugdelijk zijn bevestigd en mag niet vervormd, gescheurd, gebroken dan wel overmatig gesleten zijn.”
Bron: RDW
Conform Europese richtlijnen heeft de Nederlandse overheid het voertuigreglement gewijzigd en gesteld dat een motortrailer met een maximum toegestane massa van 1.500 kg, voorzien moet zijn van een hulpkoppeling.
Discussie
Bovenstaande regels zijn op z’n minst vreemd te noemen, temeer daar de eigenaar of bestuurder van het trekkend voertuig te allen tijde verantwoordelijk is voor de veiligheid van de aanhanger.
Als deze, zonder hulpkoppelingskabel, losschiet van de auto en er ontstaat schade, dan kan er ook discussie ontstaan met de verzekeringsmaatschappij. De eigenaar van de motortrailer heeft immers bewust afgezien van montage van een hulpkoppeling (of eigenhandig verwijderd) en neemt daarmee een risico.
Het enige juiste advies lijkt dan ook om een hulpkoppeling te monteren én om deze altijd op de juiste manier te gebruiken. Controleert u dan ook of de auto is voorzien van correcte bevestigingsmogelijkheden.
Deze pagina is op 6-3-2019 voor het laatst bijgewerkt.
Bovenstaande tekst dient enkel als zijnde informatief en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Lees disclaimer.